یکشنبه 09 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

مراسم اولین سالگرد حادثه دیدگان منا در اراک برگزار گردید

  • 18 شهریور 1395
  • 10:39
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 1526 بازدید
  • Article Rating
مراسم اولین سالگرد حادثه دیدگان منا در اراک برگزار گردید

اولین یادواره شهدای منا عصرپنج شنبه هجدهم شهریور 95 درآستان مقدس امام زادگان عبداله و آمنه خاتون اراک با حضور نماينده ولي فقيه در استان مركزي  و امام جمعه اراك آیت الله قربانعلي دري نجف آبادي ، معاون سياسي امنيتي استانداري ، محمود شرافتي مدير كل بازرسي و رسيدگي به شكايات سازمان حج و زيارت ، مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان مركزي ،سيد محمود مقدسي نماينده مردم اراك- خنداب كميجان در مجلس شوراي اسلامي ،مدیرکل تبلیغات اسلامی و مدیرکل اوقاف وامورخیریه و  مسئولان نظامي و انتظامي ، مديران و روساي ادارات و کارگزاران زیارتی ، زائران و مدیران حج تمتع سال 1394 شهر اراک وجمع كثيري از مردم هميشه در صحنه ، باتلاوت آیاتی ازکلام الله مجیدآغاز شد.

جناب آقای شرافتی مدیر کل بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان و مسئول تفحص شهدای منا در ابتدا شهادت امام محمد باقر (ع) را تسلیت گفته و اعلام کردند اگر اقتدار ولایت نبود سعودیها حتی یک جسد را هم به ما نمی دادند . سپس اختصاری به شرح واقعه که درروز دهم ذی الحجه در خیابان 204 اتفاق افتاد پرداختند که اصلا ایرانی ها قرار نبود از این خیابان که مخصوص افریقاییها بود عبور کنند اما سعودیها به یکباره تغییر استراتژی داده و 35 کاروان از کاروانهای کشور مان را وادار به عبور از این خیابان نمودند . ساعت 9 صبح اولین هشدار به ستاد و بعثه ایران آمد و ساعت 30/9 صبح سریعا نیروهای امدادی را به محل فاجعه اعزام کردیم اما عمق فاجعه به حدی بود که حتی جسدها به ارتفاع 2 یا 3 متری روی هم بودند و حتی 120 نفر از نیروهای امدادی عربستان کشته شدند .تا روز 16 ذی الحجه سعودیها حتی جواب ما را هم نمی دادند سخنرانی حضرت آقا موجب شد سعودیها باماهمکاری کنندو شناسائی اجساد را شروع کردیم که به سختی انجام می گرفت . اگر لطف الهی نبود امکان شناسائی وجود نداشت .

درادامه مراسم ، آیت الله قربانعلي دري نجف آبادي با یادآوری توصیه اکید رهبری معظم انقلاب مبنی بر فراموش نشدن این فاجعه بزرگ در اذهان مردم افزود: ما باید به گونه ای در این زمینه تلاش کنیم که ندای مظلومیت این شهدا بخوبی به گوش جهانیان رسانده شده و نگذاریم این خون های به ناحق ریخته و این جنایت بشری که توسط عمال صهیونیست آل سعود رخ داده خدای ناکرده به دست فراموشی سپرده شود.

نماينده ولي فقيه در استان مركزي  ضمن تجلیل از خانواده های شهدای منا گفت: فاجعه منا که به خاطر بی کفایتی و بی لیاقتی آل سعود در مدیریت حجاج اتفاق افتاد، 2 تن از عزیزان این استان در مظلومیت خاصی به لقاء ا... پیوستند

حجت الاسلام حسن هنرمند( مدیرکل بنیاد شهیداستان )   درابتدای مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای منا گفت: فاجعه منا و کشته شدن هزاران مسلمان با لباس احرام در حرم امن الهی نشان از بی کفایتی دولت آل سعود در برگزاری مناسک حج است.

علی محتشمی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

آرشیو اخبار