جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

همایش بزرگ فلسفه اسرار حج در آستان مقدس امامزاده محمدعابد(ع) برگزار گردید

  • 31 خرداد 1396
  • 07:37
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 1657 بازدید
  • Article Rating
همایش بزرگ فلسفه اسرار حج در آستان مقدس امامزاده محمدعابد(ع) برگزار گردید

همایش بزرگ فلسفه اسرار حج روز سه شنبه 30 خردادماه با حضور زائرین و عوامل حج تمتع سالجاری در شبستان حضرت فاطمه زهرا(س) در کنار مرقد مطهر امامزاده محمدعابد(ع) برگزار گردید.

در این مراسم با شکوه، پس از قرائت کلام نورانی وحی، حجت الاسلام و المسلمین آخوندی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در استان مرکزی در سخنان کوتاهی به معنویت در حج اشاره نموده و به لزوم استفاده حداکثری زائران از فضای معنوی حج  در اين سفر تأكيد كردند.
وي تصريح كرد: زائران در کلاس های آموزشی قبل از سفر حضوری پر رنگ داشته تا بتوانند با اسرار و معارف و مناسک آشنا و در نتیجه استفاده بهینه از این سفر معنوی داشته باشند .

در ادامه آقای دکتر اسکندری مدیر حج و زیارت استان مرکزی ضمن خوش آمدگویی و اظهار خرسندی از بابت اینکه به عنوان اولین سخنرانی خود در سمت مدیریت حج و زیارت استان مرکزی افتخار این همایش بزرگ و در این مکان مقدس نصیبشان گردیده، به ارائه ی مطالبی در رابطه با حج امسال پرداخته و خاطر نشان نمودند که امسال برای اولین بار سازمان حج و زیارت اقدام به عقد قرارداد با دولت سعودی در رابطه با خواسته های به حق زائرین از جمله تامین امنیت نموده است. ایشان در ادامه با بیان اینکه بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت همچون دو بال در خدمت زائرین عزیز اقدام میکنند، اشاره کردند که بعثه مقام معظم رهبری در امور فرهنگی و سازمان حج و زیارت در امور اجرایی انجام وظیفه می کنند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، از اقدامات انجام شده ی اوقاف در سنوات گذشته مطالبی ارائه نمودند و سپس به تبیین نقش آن اداره کل در رابطه با امور خیریه و تلاشهایی که در این زمینه انجام شده پرداختند و از خیرین استان دعوت به همکاری نمودند.

سپس آقای طیبی از مداحان برجسته استان، حضار را به فیض رساندند و در ادامه نیز حجت الاسلام الهامی نیا، به تشریح فلسفه حج ابراهیمی و تبیین جایگاه حجاج در این عرصه پرداختند.

وي با اشاره به آیه 125 سوره بقره و حدیثی ازحضرت امام صادق (ع) که جناب مفضل به امام عرضه می دارد
 40 سال است راجع به حج از شما سوال می کنم و شما حرف های تازه تری بیان می فرمایید که امام (ع) فرمودند خانه ای که دو هزار سال قبل از آدم خلق گردیده چگونه می توان با 40 سال مطالبش را تمام کرد .

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بیان مطالبی مشروح و مفصل درخصوص  اسرار و معارف احرام ، تلبیه ، طواف و نماز پرداخت  و همچنین تأكيد كرد شناخت زائران از این اسرار و معارف در راستای انجام فریضه عبادی حج می تواند ضامن حجی مقبول و سعی مشکور باشد .
در اين همایش كه جهت بيان اسرار و معارف حج و همچنين آداب حضور در حرمين شريفين برگزار شد، 900 نفر از زائران استان مرکزی كه براي حج تمتع امسال به سرزمين وحي اعزام خواهند شد حضور داشتند که پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء میهمان سفره کریمانه افطار و شام بودند .
شایان ذکر است، دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در استان مرکزی با همكاري مدیریت حج و زيارت استان، در راستاي معرفت افزايي زائران در زمينه اسرار، معارف و آداب حضور در حرمين شريفين و همچنين آگاهي از مناسک حج ابراهیمی این همایش را در امام زاده محمد عابد اراک برگزار كرد.

در پایان نیز پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، از زائرین عزیز با افطاری و شام پذیرایی گردید.

علی محتشمی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

آرشیو اخبار