جمعه 10 فروردین 1403
EN

عتبات عالیات

اطلاعیه شماره 1 اربعین 1398

اطلاعیه شماره 1 اربعین 1398

 

اطلاعیه شماره یک ثبت نام اربعین 1398

-   با توجه به مفاد تفاهم نامه اربعین میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق زایرین می توانند از تاریخ 19‏/6‏/1398 (10 محرم 1441) لغایت 7‏/8‏/1398(30 صفر 1441) بدون نیاز به اخذ روادید و به شرط ثبت‌نام در سامانه سماح همراه با گذرنامه معتبر جهت زیارت اربعین وارد کشور عراق شوند. بدیهی است مدت اقامت در خاک عراق همچون گذشته یک ماه از تاریخ ورود می باشد.

-        لغو روادید صرفاً در بازه زمانی فوق اجرایی می باشد و چنانچه زائری قصد تشرف قبل و یا بعد از بازه زمانی مذکور را داشته باشد الزاماً می بایست نسبت به تهیه روادید اقدام نماید.

-   با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین "نیروی انتظامی موظف می باشد با کنترل ترددها و اطلاع رسانی به موقع صرفاً اجازه عبور و مرور زائرین از دهم محرم تا آخر صفر برای افراد ثبت نام شده در سامانه سماح را صادر نماید." در این خصوص مقرر گردید: لینک ارتباطی سامانه ناجا با سامانه سماح برقرار گردد.

-   با توجه به اینکه اطلاعات سجلی زائرین با وارد نمودن کدملی و تاریخ تولد از سامانه ثبت احوال استعلام می شود چنانچه در اطلاعات ایشان مغایرتی وجود دارد جهت رفع نقص می بایست به اداره کل ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه نمایند.

-        زائرین محترم در هنگام ثبت نام در سامانه نسبت به ثبت دقیق شماره گذرنامه نهایت دقت را به عمل آورند.

-   با توجه به اینکه سامانه سماح قابلیت ثبت نام گروهی را دارد توصیه می شود با توجه به ماهیت سفر اربعین زائرین عزیز تشرف خود را همراه با یک سرگروه خبره و آشنا به کشور عراق برنامه ریزی نمایند.

-   در هنگام ثبت نام در سامانه سماح درج اطلاعات اولین نفر در سامانه به منزله سرگروه می باشد لذا زائرین عزیز دقت نمایند سرگروه را فردی متعهد، مسئول و خبره انتخاب نمایند. البته تعویض سرگروه در سامانه پس از ثبت نام نیز امکانپذیر می باشد.

-   با توجه به لزوم داشتن اطلاعات و آمار تعداد زائرین جهت برنامه ریزی و ساماندهی بهتر اعزام زائرین توسط ستاد مرکزی اربعین، در فرایند ثبت نام اطلاعاتی همچون تاریخ رفت و برگشت و نوع وسیله نقلیه از زائرین درخواست می گردد که خواهشمند است زائرین محترم به جهت یاری رساندن به خادمین خود در ستاد مرکزی اربعین این اطلاعات را به دقت بیشتری ثبت نمایند.

-   تقسیم بندی خروج زائرین از مرزها توسط ستاد مرکزی اربعین تعیین و به کمیته ثبت نام و اعزام ابلاغ گردیده است و این کمیته صرفاً تصمیمات ستاد محترم اربعین را در سامانه پیاده سازی نموده است.

-   با توجه به اینکه امکان گزارشگیری از تعداد ثبت نام کنندگان و تعداد نفرات هر گروه برای استان ها فراهم گردیده است توصیه می شود مدیران محترم استان ها ضمن استخراج این آمار اداره کل حمل و نقل جاده ای استان را به عنوان مسئول کمیته حمل و نقل در خصوص اعزام برنامه ریزی شده زائرین یاری رسانند. لازم به ذکر است دسترسی لازم به سامانه سماح به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز داده شده است.

-   با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین، داشتن بیمه نامه برای تمامی زائرین اربعین الزامی می باشد بدین منظور در سالجاری جلسه ای با حضور نماینده دستگاه های نظارتی (دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور) و همچنین نمایندگان وزارت کشور، هلال احمر و بیمه مرکزی در سازمان حج و زیارت برگزار گردید که به اتفاق آراء بیمه ایران به عنوان شرکت بیمه گر زائرین اربعین انتخاب گردید.

-   در سالجاری علیرغم افزایش چند برابری هزینه های ارزی نسبت به سال گذشته با پیگیری ها و رایزنی‌های مستمر سازمان حج و زیارت حق بیمه زائرین نه تنها افزایشی نداشته، به حمدالله توانسته ایم تعهدات شرکت بیمه گر را نیز نسبت به سنوات قبل افزایش دهیم، بر این اساس جدول تعهدات شرکت بیمه به شرح ذیل جهت آگاهی همکاران و زائرین محترم ارائه می گردد.

عنوان هزینه

سال 1397

سال 1398

پرداخت غرامت فوت به هر علت (عمر زمانی) هر یک از بیمه شدگان

350.000.000 ریال

400.000.000 ریال

پرداخت غرامت فوت ناشی از حادثه هر یک از بیمه شدگان

1.850.000.000 ریال

2.000.000.000 ریال

پرداخت غرامت نقص عضو یا از کارافتادگی دائم کلی یا جزئی در اثر حادثه هر یک از بیمه شدگان

تا سقف 2.200.000.000 ریال

تا سقف 2.400.000.000 ریال

پرداخت هزینه های درمانی بستری بیمارستانی در اثر بیماری و یا حادثه برای هر یک از بیمه شدگان

تا سقف 250.000.000 ریال

تا سقف 275.000.000 ریال

پرداخت هزینه های درمانی سرپایی و پاراکلینیکی هر یک از بیمه شدگان

تا سقف 25.000.000 ریال

تا سقف 27.500.000 ریال

-   با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع بیمه توصیه می شود همکاران محترم لزوم وجود بیمه و خدمات آن را به نحو متقضی برای زائرین محترم تبیین نمایند. ضمن آنکه با توجه به اینکه در سالجاری نیازی به روادید نمی باشد ضرورت دارد از طرق مختلف نسبت به فرهنگ سازی موضوع بیمه اقدامات موثرتری صورت پذیرد تا زائرین نسبت به ثبت نام در سامانه سماح ترغیب گردند.

-   تجربه سنوات گذشته نشان داده است که زائرینی که در سامانه سماح ثبت نام ننموده بودند متأسفانه در هنگام بروز حوادث دچار مشکلات و گرفتاری های بسیاری برای خود و بعضاً خانواده هایشان شده اند.

-   با توجه به نظر ستاد مرکزی اربعین در سالجاری مبلغ 250.000 ریال به عنوان هزینه های مصوب ثبت‌نام در سامانه سماح مصوب گردیده است که از این میزان، مبلغ 30.000 ریال با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به عنوان حق الزحمه ثبت‌نام برای دفاتر زیارتی و مابقی به عنوان هزینه خدمات درمانی (هلال احمر) و بیمه ای درنظر گرفته شده است.

-   با توجه به اینکه سامانه سماح در دسترس عموم مردم می باشد، زائرین می توانند رأساً نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام نمایند و لزومی به مراجعه حضوری به دفاتر زیارتی ندارند لیکن چنانچه زائری به هر دلیلی اعم از عدم آشنایی با سامانه، عدم دسترسی به اینترنت و .... جهت ثبت نام به دفاتر مراجعه نماید مبلغ 30.000 ریال بر هزینه خدمات درمانی و بیمه ای وی افزوده می گردد (جمعاً 250.000ریال) و پرداخت آن نیز صرفاً به صورت الکترونیک و از طریق درگاه پرداخت الکترونیک سامانه سماح می باشد. بدیهی است دریافت هرگونه وجهی خارج از نرخ مصوب توسط کارگزاران چه به صورت نقد و یا از طریق دستگاه کارت خوان دفتر زیارتی ممنوع بوده و با متخلفین برخورد خواهد شد.

-   در سالجاری با توجه به لغو روادید در ایام اربعین، دفاتر زیارتی صرفاً عملیات ثبت نام را انجام می دهند و عملیات دریافت و ارسال گذرنامه به شرکت های مرکزی در سالجاری حذف گردیده است.

-   پس از پایان ثبت نام و پرداخت وجه توسط زائر، سامانه سماح رسیدی شامل اسامی، مبلغ و شرایط و تعهدات شرکت بیمه ارائه می نماید. علاوه بر رسید، کارت شناسایی زائرین اربعین 1398 نیز در سامانه پیش بینی شده است لذا دفاتر زیارتی موظف می باشند پس از ثبت نام نسبت به چاپ رسید و کارت شناسایی اقدام و تحویل سرگروه نمایند.

-   در خصوص موضوع ارز همراه، به پیشنهاد سازمان حج و زیارت و دستور معاون اول محترم رئیس جمهور این موضوع توسط بانک محترم مرکزی در دست بررسی می باشد لیکن تا این لحظه مصوبه ای به سازمان ابلاغ نگردیده است لذا چنانچه هر تصمیمی در این خصوص گرفته شود متعاقباً خدمت زائرین محترم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

-   در خصوص موضوع افراد و اشیاء گمشده اداره کل محترم فناوری اطلاعات در حال بررسی و تهیه نرم‌افزار مناسب در این زمینه می باشد که ان شاء الله پس از نهایی شدن و همزمان با شروع اعزام زائرین اطلاع رسانی خواهد شد.

امید است ان شاء الله با لطف پروردگا و همت و توان همه همکاران محترم در استان ها بتوانیم خدمات شایسته و در خور شأنی به زائرین محترم سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالحسین(ع) ارائه نمائیم.

علی محتشمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آرشیو اخبار