پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

انتقال اسناد تمتع

دستورالعمل نحوه رسیدگی و انجام امور مربوط به نقل و انتقال قبوض دارای اولویت تشرف در حج تمتع 1396

ماده 1 : تعاریف

1-1- قبض ودیعه‌گذاری علی‌الحساب دارای اولویت تشرف به حج تمتع: منظور آن دسته از قبوضی است که برابر ضوابط مربوطه در زمان مقرر، فرد واجد شرایط در سیستم بانکی ثبت‌نام اولیه نموده و از سوی سازمان جهت تشرف به حج تمتع فراخوان شده است. ارزش ریالی و علی‌الحساب این‌گونه اسناد ده ‌میلیون ریال در نزد بانک‌ ملی میباشد.

2-1- انتقال‌دهنده: آن دسته از افراد (دارای قبض مشمول بند1-1) که اینک در صورت تطابق اطلاعات و مندرجات قبض با مدارک دراختیار، به عنوان فرد واجد شرایط و صاحب قبض شناخته شده و قصد واگذاری قبض خویش را وفق این دستورالعمل به فرد واجد شرایط دیگری دارد.

3-1- انتقال‌گیرنده: آن دسته از افراد که برابر ضوابط و مقررات و شروطی که در ادامه خواهد آمد (مندرج در ماده 2) به‌عنوان فرد واجد شرایط دریافت قبض شناخته می‌شوند.

4-1- کارگزار: آن‌دسته از دفاتر زیارتی مجاز در سطح استان/ شهرستان که برابر ضوابط و مقررات و با ابلاغ کتبی ازسوی مدیریت حج و زیارت استان مربوطه به عنوان کارگزار مجاز انتخاب و تعیین می‌گردد.

لیست کارگزاران استان

5-1- مدیریت حج و زیارت استان/ شهرستان: منظور مدیریت حج و زیارت مستقر در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها می‌باشد.

6-1- سازمان: منظور از سازمان در این دستورالعمل، سازمان حج و زیارت است.

7-1- نرم افزار جامع ثبت درخواست نقل و انتقال اسناد حج تمتع: نرم افزاری است که متناسب با این دستورالعمل از سوی واحد رایانه مرکزی سازمان تهیه و با اختصاص کلمه و رمز عبور توسط مدیریت حج و زیارت استان دراختیار کارگزار قرار می‌گیرد.

ماده 2 : ضوابط، شرایط نقل و انتقال، انتقال‌دهنده، انتقال‌گیرنده

1-2- شخص انتقال دهنده و انتقال گیرنده می‌بایست شخصاً حضور داشته باشند و فرمهای مربوطه به امضا و اثر انگشت آنها برسد مگر در مواردی که دارنده قبض فوت نموده که در این صورت احد از وراث با ارائه وکالتنامه رسمی می‌تواند نسبت به تکمیل و امضاء فرم درخواست انتقال اقدام نماید. بدیهی است چنانچه احراز شود که دفتر کارگزاری دقت لازم را در بررسی مدارک و انطباق آن با این دستورالعمل ننموده پرونده آن دفتر به عنوان متخلف در هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات دفاتر زیارتی مطرح و اتخاذ تصمیم خواهد شد.

2-2- درصورتی‌که بین انتقال‌دهنده و گیرنده نسبت‌های خویشاوندی پدر، مادر، برادر، خواهر، فرزند یا همسر وجود داشته باشد، کارگزار می‌بایست گزینه "واگذاری/ تهیه سند از بستگان ذکرشده در سیستم (پدر، مادر، برادر، خواهر، فرزند، همسر)" را  انتخاب و ادامه فرآیند را دنبال نماید.

تبصره 1: در موارد تشکیک و تردید تعیین قرابت، دفتر حج و زیارت استان ضمن استعلام از اداره کل امور حقوقی و قراردادها بر اساس نظر آن اداره کل عمل می نماید.

3-2- چنانچه واگذاری بین نسبت‌های خویشاوندی ذکرشده بند 2-2- نباشد کارگزار می‌بایست گزینه "واگذاری / تهیه به افراد فاقد نسبت های فوق و دارای سایر شرایط"را انتخاب و ادامه فرآیند را دنبال نماید.

تذکر مهم: به منظور داشتن آمار تفکیکی از نقل و انتقال، چنانچه بین انتقال‌دهنده و گیرنده سایر نسبت‌های خویشاوندی وجود داشته باشد، سامانه بعد از انتخاب گزینه بند 3-2- از کاربر سئوال نموده که در صورت انتخاب گزینه "بلی"، یکی از نسبت‌های قیدشده را انتخاب و فرآیند را دنبال می‌نماید؛ بدیهی است نیازی به اخذ مدارک نبوده و این اطلاعات صرفاً جنبه آماری دارد.

4-2- افرادی‌که در سیستم بانکی دارای سابقه ثبت‌نامی و قبض ودیعه‌گذاری می‌باشند (جزء اقلام باز بانکی)، مجاز به تهیه و انتقال مجدد قبض به‌نام خود نمی‌باشند.

5-2- انتقال‌گیرنده نباید متولد سال‌های بعد از 1378 باشد (دارای سن کمتر از هجده سال)، مگر این‌که انتقال قبض از پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر یا خواهر به متقاضی باشد که در این صورت شرط ذکرشده کنترل نمی‌گردد.

6-2- تشرف انتقال‌گیرنده در حج تمتع جاری منوط به وجود ظرفیت خالی در کاروان‌ها خواهد بود.

7-2- انتقال‌گیرنده می‌بایست از سلامتی و توانایی تشرف به حج تمتع برخوردار بوده و بهرحال تشرف اینگونه اشخاص نیز منوط به تأییدیه پزشک مربوطه می‌باشد.

8-2- درخواست‌های انتقال قبوض ودیعه‌گذاری فاقد اولویت تشرف مطلقاً قابل رسیدگی نخواهد بود مگر این‌که متقاضی قصد انتقال آن به یکی از بستگان درجه یک(پدر، مادر، برادر، خواهر، فرزند و همسر) را داشته باشد.

9-2- درصورت فوت دارنده قبض ودیعه‌گذاری، احد از وراث با ارائه وکالت نامه رسمی می‌تواند قبض را برابر ضوابط و داشتن سایر شرایط این دستورالعمل، واگذار نماید.

تبصره2: درصورت اثبات خلاف موارد فوق‌الذکر، سازمان مجاز به توقف عملیات نقل و انتقال و جلوگیری از تشرف انتقال‌گیرنده خواهد بود.

10-2-کلیه قبوضی که در سامانه جامع نقل و انتقال ثبت و واگذار می‌شوند، امکان انتقال مجدد را نخواهند داشت بجز مواردی که انتقال مجدد به پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزند باشد.

تبصره3: آن‌دسته از افراد که در سیستم بانکی دارای قبض ودیعه‌گذاری بوده لیکن نوبت تشرف آنان اعلام نشده و اینک قصد تهیه قبض اولویت‌دار دارند فقط مجاز به واگذاری قبض خود به یکی از بستگان درجه اول خود خواهند بود که دراین حالت سیستم شروط مندرج در  5-2، 8-2 و10-2 را کنترل نخواهد نمود.

ماده3: نحوه مراجعه، مدارک مورد نیاز متقاضیان

الف) نحوه مراجعه

1-3 هریک از افراد انتقال ‌دهنده ‌و انتقال ‌گیرنده واجد شرایط لازم، می‌بایست شخصاً به همراه اصل مدارک مورد نیاز به کارگزار مجاز مراجعه و درخواست خود را ارائه دهند.

ب) مدارک مورد نیاز برای متقاضیان:

2-3 اصل قبض ودیعه‌گذاری و تصویری از آن.

3-3 اصل شناسنامه و تصویری از تمام صفحات آن(برای مواردی که نیاز به اثبات نسبت خویشاوندی است).

4-3 کارت ملی و تصویری از آن

تذکر: درکلیه مواردی که انجام نقل و انتقال منوط به وجود نسبت خویشاوندی است، تنها راه اثبات و احراز نسبت ذکر شده از طریق ارائه شناسنامه این افراد خواهد بود.

 

ماده 4: مراحل اجرایی و انجام عملیات نقل و انتقال توسط کارگزار و مدیریت حج و زیارت استان

گردشکار مربوط به کارگزار

1-4- کارگزار پس از تأیید دفتر حج و زیارت و دریافت حکم و مجوز فعالیت و کلمه و رمز عبور انجام امور نقل و انتقال قبوض حج تمتع، موظف است نسبت به رعایت مسائل امنیتی سیستم دراختیار نهایت کوشش و دقت را معمول نماید (مسئولیت هرگونه سوء‌استفاده از رمز و کلمه عبور بر عهده کارگزار خواهد بود).

2-4- پس از مراجعه حضوری انتقال‌دهنده و انتقال گیرنده واجد شرایط به کارگزار، برگه درخواست کتبی تکمیل و امضاء شده آنان اخذ، کنترل و درصورت برخورداری ایشان از شرایط مربوطه، کارگزار با انتخاب یکی از گزینه‌های مندرج در ماده 2 وارد مراحل بعدی خواهد شد.

به عنوان مثال:

اگر انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده فاقد نسبت خویشاوندی درجه اول ‌باشند، کارگزار اطلاعات اولیه آنان را در سامانه درج و برای ورود به مرحله بعد گزینه مندرج در بند 3-2 را انتخاب می‌نماید؛ دراین حالت به طور سیستمی کنترل‌های اولیه از حیث اینکه سند قبلاً انتقالی نباشد، انتقال‌گیرنده متولد 1378و سالهای ماقبل باشد و گیرنده نیز در سیستم بانکی قبض ثبت‌نامی نداشته باشد، انجام خواهد شد که در صورت تأیید سیستمی اجازه ادامه فرآیند امکان‌پذیر خواهد بود.

3-4- کارگزار پس از رؤیت مدارک و مستندات و درج و ثبت اطلاعات افراد در سامانه، برگه درخواست انجام مراحل واگذاری قبض ودیعه‌گذاری علی الحساب حج تمتع را که بطور سیستمی تکمیل شده، جهت تأیید و امضای مندرجات آن به افراد تحویل می‌دهد. سپس برگه تأیید شده توسط افراد را بعنوان یکی از مدارک لازم بهمراه سایر مدارک در سامانه اسکن و بارگذاری نموده و بصورت سیستمی برای مدیریت حج و زیارت استان ارسال می‌نماید.

تذکر مهم: کارگزار مطلقاً مجاز به دریافت درخواستهای مربوط به سنوات گذشته و یا برگه‌های پر شده بصورت دستی توسط افراد نبوده و لازم است برگه رسیدگی به درخواست افراد را پس از مراجعه طرفین و پس از تکمیل توسط کاربر دفتر زیارتی از سامانه دریافت و به رویت و تأیید آنان برساند. 

4-4- درصورتی‌که کارگزار با رویت انتقال‌گیرنده و شرایط جسمی و ظاهری وی تشخیص دهد که وی احتمالاً در انجام معاینات پزشکی پس از انتقال و هنگام ثبت‌نام درکاروان دچار مشکل می‌شود، می‌بایست حتماً وی را جهت اخذ تأییدیه سلامتی به یکی از مراکز پزشکی تحت نظر مرکز پزشکی حج در استان معرفی تا گواهی سلامت اخذ نماید.

تبصره 4: کارگزار می‌بایست حتماً به متقاضیانی که احتمال عدم تایید جسمی آنان از سوی پزشک وجود دارد تأکید نماید که در صورت انتقال قبض امکان انتقال مجدد آن‌را نخواهند داشت لذا قبلاً با مراکز پزشکی و پزشکان مربوطه هماهنگ و تأییدیه اخذ نمایند.

5-4- کارگزار بعد از انجام مراحل مربوطه و درصورت تأیید مراتب توسط مدیریت حج و زیارت استان، ابتدا معرفی نامه مراجعه به دفتر اسناد رسمی که توسط مدیریت حج و زیارت استان به همراه معرفی نامه مراجعه به بانک چاپ و تحویل کارگزار شده است را به افراد تحویل و ایشان را جهت مراجعه به آنجا هدایت می‌کند. پس از مراجعه افراد به دفتر اسناد رسمی و تنظیم صلح‌نامه، صلحنامه تنظیمی توسط کارگزار در سامانه اسکن و تأیید برای مدیریت حج و زیارت استان ارسال می‌گردد. پس از کنترل و بررسی صلح نامه توسط استان و تأیید سیستمی آن، کارگزار نسبت به تحویل معرفی‌نامه مراجعه افراد به بانک‌ملی و هدایت ایشان جهت انجام ادامه فرآیند اقدام می‌نماید که افراد با در دست داشتن مدارک لازم (مدارک شناسایی افراد، صلحنامه، معرفی نامه به بانک) به یکی از شعب بانک‌ملی مراجعه و نسبت به ابطال قبض ودیعه‌گذاری قبلی اقدام و بانک برای انتقال‌گیرنده قبض جدید به نام وی و با همان سابقه و اولویت ثبت‌نام اولیه صادر می‌نماید (در این حالت اولویت ثبت‌نام فرد قبلی عیناً به فرد جدید منتقل می‌شود).

تبصره 5: در سیستم جامع نقل و انتقال اسناد حج تمتع، معرفی متعاملین به دفتر اسناد رسمی و نیز بانک برابر با برگه‌های صادر شده توسط دفتر حج و زیارت استان و هم در صورت تأیید سوابق و مدارک با مهر و امضاء دفتر حج و زیارت خواهد بود (برابر نمونه مکاتبات پیوست که از سیستم اخذ می‌شود) و کارگزار مستقیماً با دفتر اسناد رسمی و بانک مکاتبه ای ندارد.

تبصره6: کارگزار می‌بایست مدارک و اسناد متقاضیانی که آماده معرفی به دفتر اسناد رسمی و بانک می‌باشد را شخصاً یا توسط یک نفر رابط مطمئن و امین جهت اخذ تأییدیه به دفتر حج و زیارت استان تحویل و سپس افراد را جهت ادامه فرآیند به دفتر اسناد رسمی و بانک‌ملی راهنمایی نماید. تأکید می‌گردد از ارجاع و راهنمائی افراد جهت مراجعه به دفتر حج و زیارت به منظور ارائه مدارک و اخذ معرفی‌نامه‌ها جداً خودداری نموده و کارگزار این مهم را می‌بایست به نحو مقتضی انجام دهد.

6-4- کارگزار مطلقاً مجاز به رسیدگی، ثبت درخواست اطلاعات افرادی که با ارائه وکالت‌نامه و دیگر اسناد تنظیمی که بدون مجوز سازمان تنظیم شده است نمی‌باشد.

7-4- پرونده آن دسته از اشخاصی که قبلاً مبادرت به تنظیم سند صلح نموده‌اند از طریق دفتر حج و زیارت استان به اداره کل حقوقی و امور قراردادها جهت انطباق آن با دستورالعمل‌های قبلی ارسال و درصورت تأیید مراتب جهت انجام سایر تشریفات انتقال قبض به بانک عامل معرفی می‌گردند.

8-4- کارگزار مجاز است پس از انجام عملیات نقل و انتقال از هر یک از طرفین مبلغ 50 هزار تومان بابت حق‌الزحمه بررسی، ثبت و اخذ اطلاعات، ایاب و ذهاب به دفتر حج و زیارت و سایر هزینه‌های مربوط به کارگزار در قبال ارائه رسید دریافت نماید.

تبصره7 : دریافت هرگونه وجهی غیر از مبلغ فوق مجاز نمی‌باشد

گردشکار مربوط به مدیریت حج و زیارت استان

9-4- پس از ارسال مدارک متعاملین بصورت سیستمی توسط کارگزار، مدیریت حج و زیارت استان می‌بایست آنرا به دقت بررسی و درصورت انطباق آن با شرایط و ضوابط دستورالعمل، تأیید اولیه نماید.

10-4- با تأیید اولیه درخواست، معرفی‌نامه مراجعه افراد به دفتر ثبت اسناد رسمی و نیز بانک عامل توسط دفتر حج و زیارت استان چاپ و تحویل کارگزار می‌شود لیکن مراجعه طرفین به بانک عامل منوط به تنظیم صلحنامه رسمی و ارائه و تأیید آن توسط مدیریت حج و زیارت استان می‌باشد.

11-4- پس از مراجعه افراد به دفترخانه ثبت اسناد رسمی و تنظیم صلحنامه رسمی و ارائه آن، کارگزار اقدام به اسکن آن در سامانه دراختیار و ارسال به مدیریت حج و زیارت استان می‌نماید. در این مرحله و پس از تأیید مراجعه افراد به دفترخانه اسناد رسمی و تنظیم سند صلحنامه رسمی توسط مدیریت حج و زیارت استان، امکان مراجعه متعاملین به بانک عامل و انجام مرحله پایانی نقل و انتقال قبض میسر خواهد شد.

تذکر: دفاتر حج و زیارت استان درعنوان نامه معرفی به دفتر اسناد رسمی از ذکر دفاتر مشخص جداً خودداری نمایند.

ماده 5: موارد عمومی

1-5- کارگزار موظف است کلیه عملیات نقل و انتقال قبوض حج تمتع را که وفق ماده 2 مجاز به رسیدگی و انجام آن است، فقط از طریق سامانه اجرا نماید. درواقع سامانه طوری طراحی شده است که کلیه اطلاعات افراد در تمام مراحل در سیستم درج و ثبت شده و کلیه فرم‌ها و مکاتبات لازم نیز از سیستم اخذ و برای انجام سایر امور (تنظیم صلح نامه و مراجعه به بانک ملی) به افراد تحویل داده خواهد شد. بدیهی است کارگزار مجاز به هیچ عنوان اجازه پذیرش وکالت نامه از سوی طرفین انتقال و نیز تنظیم هیچ فرم و برگه‌ای بصورت دستی و خارج از سیستم مربوطه را نخواهد داشت.

2-5- کارگزار موظف است فردی از مجموع افراد شاغل در آن دفتر را به عنوان مسئول رسیدگی و انجام امور  نقل و انتقال به دفتر حج و زیارت استان معرفی نماید، لکن مسئولیت کلی امور مرتبط، با کارگزار بوده و معرفی این فرد نافی سایر مسئولیت‌های کارگزار نمی‌باشد.

3-5- همانگونه که ذکرشد کلیه امور نقل و انتقال قبوض حج تمتع فقط ازطریق سامانه جامع صورت گرفته و مراجعین جهت کسب اطلاع، انتقال و یا تهیه قبض با مراجعه به کارگزاران مجاز از ضوابط و مقررات مطلع خواهندشد؛ ازاین‌رو به منظور جلوگیری از دلال بازی و ایجاد واسطه‌گری در مراکزی غیر از دفاتر زیارتی، لازم است کارگزار با هوشیاری لازم ضمن عمل به وظایف قانونی خود زمینه تعامل سالم و  به دور از تبلیغات را فراهم آورد.

4-5- درصورت احراز وجود دلال در مسیر انتقال قبض، علاوه بر ابطال اقدامات صورت گرفته، قبض ودیعه گذاری در سالهای آتی نیز قابل انتقال نخواهد بود و همانگونه که پیشتر ذکر شد با کارگزار متخلف نیز برخورد خواهد شد. 

5-5- کارگزار اکیداً مجاز به انجام و ثبت اطلاعات بصورت تلفنی، غیرحضوری و یا با واسطه به منظور انجام نقل و انتقال(قبض ودیعه‌گذاری حج) نمی‌باشد.

6-5- انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده می‌بایست علاوه بر این‌که در خصوص نحوه و چگونگی واگذاری قبض ودیعه‌گذاری با هم تعامل، توافق و هماهنگی لازم را نموده باشند شخصاً در دفتر زیارتی حضور یافته و کارگزار نیز در این بین اکیداً حق هیچ‌گونه مداخله، ورود در مباحث طرفین، اظهارنظر و پیشنهادی که جنبه جانب‌داری از طرفی در معامله را داشته باشد نداشته و می‌بایست بر حسن اجرای کار در قالب رعایت چارچوب این دستورالعمل نظارت دقیق معمول نماید. همچنین از درج هرگونه تبلیغ، نصب تراکت، پوستر و آگهی در این‌باره خودداری نماید.

7-5- کارگزار می‌بایست حتماً تصویر کاملی از کلیه سوابق نقل و انتقال را (درخواست‌های اولیه افراد+کپی مدارک طرفین+کپی قبض) در بایگانی دفتر نگهداری نماید.

8-5- مجدداً تأکید می‌نماید که مسئولیت هر گونه اقدام که جنبه عدول از مقررات، سهل‌انگاری و اقدام خلاف مقررات و ضوابط این دستورالعمل را داشته باشد، مستقیماً متوجه کارگزار بوده و موجب اعمال مقررات قانونی وفق ضوابط و مقررات انضباطی مربوط (به طور مستقیم یا با طرح در هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات در سطح استان) خواهد بود.

9-5- کارگزار موظف است مجوز و ابلاغ کتبی انجام امور نقل و انتقال و همچنین متن دستورالعمل حاضر و میزان حق‌الزحمه انجام امور نقل و انتقال را در محل مناسبی از دفتر کار نصب نماید.

10-5- این دستورالعمل فقط برای رسیدگی به قبوض ذکرشده در بند 1-1و حداکثر تا قبل از موسم حج تمتع سال 1396 معتبر می‌باشد.          

فلوچارت روند اجرایی:

                        

  معاونت امور حج و زیارت