جمعه 10 فروردین 1403
EN

انتقال اسناد عمره

دستورالعمل  دریافت ، کنترل و انجام مقدماتی مدارک انتقال اولویت کارت ثبت نامی عمره

هدف:

مشخص نمودن دامنه و ضوابط چگونگی دریافت، رسیدگی، کنترل و انجام مقدماتی انتقال اولویت تشرف در راستای مندرجات ظهر کارت های ثبت نامی، مجوز های سازمان و ایجاد بستر لازم در انتقال اولویت تشرف به صورت مشروط، ضابطه مند در محدوده زمانی تعیین شده در سطح استان و کارگزار منتخب تحت نظر و تایید دفتر حج و زیارت استان.

ماده 1 :

1-1 تعاریف : منظور از کارت ثبت نامی  عمره فقط شامل آن دسته کارت های ثبت نامی است که وجه آن برابر ضوابط و مقررات در یکی از شعب بانک ملی و ملت بشرح ذیل واریز و در اختیار متقاضی باشد :

الف/ کارت ثبت نامی عمره سال 1387 با مبالغ 5000000 ریالی و 2500000 ریالی.

ب/ کارت ثبت نامی عمره سال 1390 با مبالغ 6000000 ریالی و 8000000 ریالی .

ج/ کارت های ثبت نامی با مبالغ 6000000 ریالی و 8000000 ریالی از محل تبدیل قبوض بانک ملی.

2-1 انتقال دهنده:

دارنده یکی از کارت های ثبت نامی عمره یاد شده که مشخصات شناسنامه ای او با مندرجات کارت ثبت نامی مطابقت داشته و ضمن مجاز بودن به انتقال، درخواست واگذاری اولویت خودرا نیز داشته باشد، انتقال دهنده نامیده می شود.

3-1 گیرنده:

فردی که برابر ضوابط این دستور العمل ضمن مجاز بودن به انتقال اولویت کارت ثبت نامی عمره به وی درخواست مربوطه را داشته باشد ، گیرنده نامیده می شود.

4-1 کارگزار:

دفتر زیارتی مجاز در سطح استان که با نظر و ابلاغ کتبی از سوی مدیریت حج و زیارت استان/شهرستان انتخاب و تعیین میگردند.

5-1 مدیریت یا اداره حج و زیارت استان/شهرستان

منظور مدیریت یا اداره حج و زیارت مستقر در مراکز استانها و شهرستانها است.

6-1 سازمان :

منظور از سازمان در این دستورالعمل ، سازمان حج و زیارت است.

7-1 نرم افزار جامع نقل و انتقال عمره :

نرم افزاری است که توسط اداره آمار و فن آوری اطلاعات سازمان تهیه و توسط مدیر/اداره حج و زیارت استان رمز و کلمه عبور آن، جهت استفاده به دفتر زیارتی  مجاز اعلام و تخصیص خواهد یافت.

ضوابط و شرایط نقل و انتقال

ماده 2- دارا بودن یکی از نسبت های خویشاوندی زیر بین انتقال دهنده و گیرنده که با ارایه مدارک و مستندات قابل احراز و اثبات باشد(با تکمیل نمونه فرم الف):

همسر، فرزند، پدر، مادر، برادر، خواهر، عروس، داماد، نوه، پدربزرگ، مادربزرگ، پدر همسر، مادر همسر، باجناق، جاری، دایی، عمه، عمو، خاله، همسر خواهر، همسر برادر، خواهر همسر، برادر همسر، همسر دایی، همسر عمو، همسر خاله، همسر عمه، برادرزاده، خواهرزاده، دایی زاده، عموزاده، خاله زاده، عمه زاده، ناپدری و نامادری.

ماده 3- موارد خاص شامل آن دسته از درخواست هایی که یکی از موارد زیر را شامل و با ارایه مدارک و مستندات مربوطه قابل احراز و اثبات گردد (با تکمیل نمونه فرم ب):

1-3) به درخواست انتقال دهنده مبنی عدم توانایی تشرف به واسطه بیماری خاص با ارایه گواهی از انجمن و یا یکی از مراکز درمان معتبر و مرتبط با بیماری.

2-3) به درخواست انتقال دهنده مبنی بر امکان هزینه نمودن واگذاری، در جهت ازدواج فرزند (ارایه عقدنامه رسمی و محضری)

3-3) به درخواست انتقال دهنده مبنی برامکان هزینه نمودن واگذاری، در جهت درمان بیماری خود یا پدر، مادر، همسر، فرزند، خواهر و یا برادر (با ارایه گواهی تحت درمان بودن از مراکز درمانی و پزشکی معتبر و مرتبط)

4-3) به درخواست انتقال دهنده مبنی بر استیصال مالی و هزینه نمودن واگذاری، در پرداخت بدهکاری و رد دیون خود یا پدر، مادر، همسر، فرزند، خواهر و یا برادر (ارایه مدارک مثبته ویا گواهی از مراکز معتبر و مرتبط قضایی و بانکی).

5-3) به درخواست انتقال دهنده مبنی براینکه به واسطه نداشتن محرم امکان تشرف را ندارد(خاص بانوان زیر45 سال)

6-3) به علت فوت دارنده کارت ثبت نامی، با ارایه گواهی حصر وراثت و رضایت نامه از وراث.

تبصره1:  گیرنده چنانچه دارای اولویت 1 تا 600 و اقلام باز بانکی در عمره باشد مجاز به انتقال مجدد هیچ اولویت جدیدی به خود نمی باشد.

تبصره 2(مهم): اولویت های 401 تا 600 فقط قابل واگذاری به بستگان نسبی و سببی (ماده 2) می باشد از این رو ماده 3 فقط آن دسته از تقاضا ها و درخواست هایی را شامل می گردد که کارت ثبت نامی اولویت تشرف در عمره همان سال را داشته باشد. بنابراین اخذ مدارک، رسیدگی و انتقال اولویت های اعلام نشده به غیر مجوزی ندارد.

مراحل اجرايي و انجام عمليات نقل و انتقال توسط كارگزار :

ماده 4 : کارگزار موظف است نسبت به دریافت مجوز فعالیت انجام امور نقل و انتقال (ابلاغ) از مدیریت حج و زیارت استان بهمراه رمز و کلمه عبور اقدام نموده و نسبت به رعایت مسائل امنیتی سیستم تحت اختیار نهایت کوشش و دقّت را معمول نماید.(مسئولیت هرگونه سوء استفاده از رمز و کلمه عبور بر عهده کارگزار است)

ماده 5 : دارنده کارت ثبت نامی عمره (موارد بند 1-1) می توانند به همراه مدارک لازم و مورد نیاز بهمراه فردی که قصد واگذاری اولویت کارت ثبت نامی را به وی دارد، با مراجعه همزمان به کارگزار مربوطه درخواست انجام امور مقدماتی مربوط به نقل و انتقال اولویت کارت ثبت نامی را با تکمیل و ارائه درخواست مربوط (گیرنده و دهنده) داشته باشد.

تبصره 3: چنانچه درخواست افراد مطابق با یکی از موارد بند های مندرج در ماده 2 و 3 باشد افراد می بایست نسبت به ارایه اصل مدارک و مستندات مربوطه به کارگزار اقدام نمایند.

1-4) مدارک مورد نیاز :

   الف) اصل و تصویر شناسنامه متقاضیان(انتقال دهنده وگیرنده)

   ب) اصل و تصویر کارت ملی یا (اعلام شماره ملی) متقاضیان

   ج) ارائه اصل و تصویر اولویت کارت ثبت نامی عمره وفق بند 1-1

   د) تکمیل فرم درخواست از سوی متقاضیان

   هـ) ارائه گواهی حصر وراثت برای انتقال فیش افرادی که فوت نموده اند.

و) ارایه اصل مدارک به منظور احراز و اثبات نسبت خویشاوندی ذکر شده (چنانچه بین افراد نسبت خویشاوندی وجود داشته باشد)

ز) ارایه اصل مدارک و مستندات مربوطه به منظور احراز و اثبات علت مورد ادعا چنانچه متقاضی مشمول یکی از بندهای ذیل ماده 3 باشد.

تبصره 4: چنانچه متقاضی نتواند نسبت به ارایه مدارک و مستندات مورد ادعا اقدام نماید (خویشاوندی یا موارد خاص) کارگزار مجاز به ادامه فرآیند برای نامبرده نمی باشد.

تبصره 5: کارگزار می بایست نسبت به اسکن کامل مدارک ارائه شده و مثبته انتقال اقدام و سوابق امر را نگهداری الکترونیکی نیز نماید.

ماده 6 : کارگزار وظیفه دارد با حضور متعاملین نسبت به بررسی درخواست همزمان متقاضیان (انتقال دهنده و گیرنده) مبنی بر واگذاری اولویت کارت ثبت نامی پس اخذ از مدارک مورد نیاز ، مراتب را دقیقاً مورد رسیدگی قرار داده و پس از احراز هویت متعاملین و کارت ثبت نامی (از همه جهات) اطلاعات ، مشخصّات مربوط را(کارت ثبت نامی، انتقال دهنده و گیرنده) در سیستم تحت اختیار وارد نماید.

تبصره 6: چنانچه انتقال به واسطه نسبت خویشاوندی باشد کارگزار می بایست پس از انتخاب گزینه               "انتقال خویشاوندی" و مشخص نمودن نسبت و یا چنانچه به واسطه یکی از بند های ذیل ماده 3 باشد با انتخاب گزینه " انتقال کمیسیون"  و سپس انتخاب علت مربوطه،  در سامانه ادامه فرایند را دنبال نماید.

ماده 7: پس از درج اطلاعات و اسکن مستندات و مدارک در سامانه کارگزار نسبت به ارسال الکترونیکی درخواست به دفتر حج و زیارت جهت اخذ تاییدیه اقدام می نماید.

ماده 8: کارگزار موظف است مدارک و مستندات اخذ نموده از متقاضیان (برابر گزینه انتخابی در سامانه) را به منظور بررسی و کنترل به دفتر حج و زیارت استان ارایه نماید.

ماده 9: ادامه فرایند برای آن دسته از درخواست هایی که با انتخاب گزینه "انتقال کمیسیون" اخذ می گردد می بایست با هماهنگی دفتر حج و زیارت به همراه مستندات مربوطه برای طرح در کمیسیون به دفتر حج و زیارت استان ارایه و دفتر حج و زیارت نیز پس از طرح درخواست در کمیسیون استانی ، نظریه کمیسیون را در سامانه درج و مراتب را برای ادامه مراحل بعدی به کارگزار عودت و نتیجه را در سامانه درج می نماید. بدیهی است موارد دارای نسبت خویشاوندی نیز میبایست برابر ترتیب و روال مربوطه با هماهنگی لازم با دفتر حج وزیارت استان و پس از تائید سیستمی از سوی دفتر حج ادامه فرآیند برای آنان دنبال شود.

تبصره 7: حضور قیم، ولی برای افراد صغار و محجور با ارائه مدارک لازم و قانونی بجای انتقال دهنده ویا گیرنده بلامانع است.

ماده 10 : گیرنده اولویت کارت ثبت نامی، درآینده مجاز به انتقال اولویت کارت ثبت نامی عمره نمی باشد ودرصورت عدم تشرف درعمره همان سال، مشمول تصمیمات وضوابط مقرر سازمان خواهد بود . این شرط در برگه درخواست اولیه و تفاهم نامه تنظیمی ذکر وتاکید گردیده است.

تبصره 8: کارگزار می بایست فهرستی از درخواست های ارجاعی به کمیسیون را به منظور پیگیری و پاسخ گویی های بعدی از افراد تهیه نماید و از راهنمایی افراد به دفتر حج و زیارت جهت پیگیری و اخذ نتیجه درخواست خودداری نماید. کلیه امور از طریق کارگزار به متقاضیان منعکس می گردد.

ماده 11: پس از تایید درخواست نقل و انتقال از سوی دفتر حج و زیارت کارگزار می بایست برگه تفاهم نامه که با درج اطلاعات انتقال دهنده و گیرنده در سامانه به صورت سیستمی اخذ می گردد به رویت و تایید طرفین رسانیده، و سپس برگه معرفی افراد به شعبه مربوط بانکی حسب مورد (ملی ایران- ملت) صادر و به آنان تحویل نماید. کارگزار می بایست اصل برگه تفاهم نامه را پس تایید افراد در سامانه اسکن و نگهداری نماید.بدیهی است تا زمانیکه درخواست مذکور بصورت سیستمی درسامانه تائید نگردد کارگزار مجاز به ادامه فرآیندهای بعدی( صدور برگه تفاهم نامه ومعرفینامه به بانک) نمی باشد

تبصره 9: از آنجایی که با حضور انتقال دهنده و گیرنده در بانک برای گیرنده حساب جدید افتتاح می گردد و اولویت تشرف انتقال دهنده به حساب او منتقل می گردد در این فرایند تنها اولویت تشرف جابجا شده و انتقال دهنده        می تواند نسبت به بستن  اصل  حساب و  دریافت سود سپرده راسا اقدام نماید.

ماده 12 : حضور انتقال دهنده وگیرنده  برای انجام امور انتقال بهمراه  اصل مدارک مورد نیاز، در دفتر کارگزار الزامی است و کارگزار  مطلقا مجاز به رسیدگی و انجام امور فوق بدون حضور افراد نمی باشد.

ماده 13: چنانچه بعد از درج اطلاعات در سامانه و تایید و صدور برگه معرفی به بانک انتقال دهنده و گیرنده از ادامه فرایند منصرف گردند می بایست (برابر نمونه برگه پیوست) درخواستی را به صورت مشترک تنظیم و با حضور در دفتر حج و زیارت نسبت به ابطال سابقه اقدام نمایند. بدیهی است تا این فرایند طی نگردد انتقال دهنده و گیرنده مجاز به انتقال مجدد کارت ویا انتقال کارت دیگر به خودشان نمی باشند.

ماده 14: در صورتی که انتقال دهنده فوت نموده باشد، چنانچه احدی از وراث با ارائه مدارک لازم و قانونی و محضری به عنوان نماینده و وکیل سایر وراث معرفی و اختیار دار باشد، پس از بررسی صحت مدارک مربوطه ، حضور کلیه وراث قانونی در آن دفتر نیاز نمی باشد.

ماده 15: انتقال کارت های ثبت نامی عمره ای که ثبت نام بانکی اولیه آن در سایر استان/شهرستان صورت گرفته باشد منوط بر اینکه صاحب قبض مدارکی دال بر اینکه در استان/ شهرستان فعلی سکونت دارد، ارائه نماید بلامانع است.

ماده 16: کارگزار موظف است کلیه عملیات مربوط به نقل و انتقال اسناد عمره را که وفق ماده 2و3 مجاز به انجام آن است فقط از طریق نرم افزار مربوط اجرا نماید، بطوریکه  اطلاعات تمام مراحل انجام شده ثبت رایانه ای شود و بعداً قابل دستیابی باشد.همچنین لازم است کارت ثبت نامی انتقال دهنده را ممهور به مهر وبادرج عبارت "درخواست انتقال کارت در سامانه ثبت شد" بنماید.

تبصره 10: کارگزار موظف است فردی از مجموع افراد شاغل در آن دفتر را به عنوان مسوول ، رسیدگی و انجام امور نقل و انتقال به دفتر حج و زیارت استان معرفی نماید ، لیکن مسؤلیت کلی امر با آن کارگزار خواهد بوده و نافی سایر مسئولیتهای حقوقی و قانونی نمی باشد.

ماده 17: کارگزار مجاز است پس از انجام کامل نقل و انتقال وفق این دستورالعمل مبلغ 100000ریال بابت حق الزحمه ثبت سیستمی از انتقال دهنده و گیرنده بالسویه دریافت نماید ( جمعا مبلغ 200000ریال).

ماده18: حفظ و نگهداری و اسکن منظم و تصویر سوابق کامل از نقل و انتقال انجام شده برعهده کارگزار می باشد تا عندالزوم به مراجع مربوطه ارائه نماید.

ماده 19 : این دستورالعمل  مطلقا شامل  برگه های سهمیه  ارگانها ، نهادها  وبرگه های تبدیلی از محل قبوض حج به عمره که جنبه سهمیه دارند ،  نبوده و دفتر مجاز به هیچ گونه رسیدگی و انتقال آنها نمی باشد.

ماده20: مسؤلیت هر گونه اقدام که جنبه عدول از مقررات ، سهل انگاری و اقدام خلاف ضوابط و مقررات این دستورالعمل را داشته باشد ، مستقیماً متوجه کارگزار می باشد و موجب اعمال مقررات قانونی وفق ضوابط و مقررات  انضباطی مربوطه ( بصورت مستقیم یا با طرح موضوع در هیات بدوی رسیدگی به تخلفات درسطح استان) خواهد بود.

ماده21: کارگزار موظف است مجوز وابلاغ کتبی انجام امورانتقال و همچنین متن دستورالعمل حاضر و میزان حق الزحمه انتقال را در محل مناسبی از دفتر کار نصب العین نماید.

ماده 22: کارگزار حق هیچ گونه تبلیغ یا نصب تراکت و آگهی و پوستر و . . . در این زمینه در هیچ مکانی را ندارد .

ماده 23: از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل  انتقال هایی که خارج از این دستور العمل وبدون اخذ مجوز وتائید دفاتر حج و زیارت انجام پذیرفته و یا بپذیرد ، از نظر سازمان فاقد اعتبار بوده و تعهدی را برای سازمان وتشرف نخواهد داشت.

ماده24: درصورت اثبات، معرفی وارتباط انتقال دهنده و گیرنده با مراکز غیرمجاز (دفاتر و مراکزی که فاقد مجوز کتبی فعالیت درزمینه نقل وانتقال باشند) کارت ثبت نامی عمره از قابلیت انتقال ساقط و دفتر اقدام کننده در این خصوص متخلف تلقی خواهند شد .

ماده 25: مدت اعتبار این دستورالعمل از تاریخ 10/9/92 لغایت10/3/93 بوده.که با نظر وابلاغ سازمان قابل تمدید نیز  میباشد

معاونت حج، عمره و عتبات